بازاریابی B2B (business to business) و B2C دو نوع بازاریابی رایج برای ارتباط بین فروشندگان و مشتریان است که با وجود شباهت های بسیار تفاوت هایی نیز با هم دارند که عملکرد و استراتژی کار را در هر کدام متفاوت می کند و نحوه برخورد کسب و کار ها با هر دسته از این فرایند ها متفاوت است . در بازاریابی B2C ارتباط بین کسب و کار ها و فروشندگان با مشتریان نهایی یا همان مصرف کنندگان است اما در بازاریابی B2B ارتباط بین دو مجموعه و یا دو شرکت برقرار می شود .
بازاریابی B2B
در بازاریابی B2B کسب و کار ها با مشتریانی از جنس خریداران عمده و شرکتی که خود در دنیای کسب و کار فعالیت دارند کار میکنند و باید نظر برند هایی از جنس خودشان را جذب کنند و اغلب فرایند های خرید به صورت قراردادی طولانی مدت انجام می شود .
بازاریابی B2C
در بازاریابی B2C شما با مشتریان مصرف کننده در ارتباط هستید در واقع بازاریابی برای مصرف کنندگان نهایتی است و استراتژی و محتوای متفاوتی را شامل می شود.
تفاوت های بازاریابی B2B و B2C
بازاریابی b2b و b2c گرچه شباهت هایی با یکدیگر دارند اما تفاوت هایی نیز دارند که در ادامه به بررسی آنها می پردازیم.
سادگی در اطلاعات
در بازاریابی B2C نیازی به ارائه توضیحات تخصصی با کلمات فنی نمی باشد و مشتری علاقه ای به دریافت اطلاعاتی از این قبیل ندارد در این نوع بازاریابی مشتری علاقه مند به توضیحات مختصر و ساده می باشد که در ساده ترین حالت ویژگی های مورد نیاز محصول در اختیار او قرار داده شود اما در بازاریابی B2B نیاز به ارائه توضیحات تخصصی و فنی می باشد .
شخصی سازی و تقسیم بندی مخاطبین
در بازاریابی B2C غالبا افراد با ویژگی های خاص در یک دسته بندی خطاب قرار میگیرد به گونه ای که هدف افرادی با ویژگی های خاص مثلا دانش آموزان ابتدایی است اما ارتباط گیری و استراتژی تعیین شده برای بازاریابی B2B منحصر به فرد افراد مختلف است.
احساسات یا منطق
در بازاریابی b2b تصمیم گیری بر اساس منطق صورت میگیرد و کارشناس یا مسئول قرارداد سعی در انتخاب منطقی ترین حالت برای سودآوری بهتر برای مجموعه است در حالیکه در خرید های b2c مشتریان بیشتر بر اساس احساسات و گاها هیجان های لحظه ای محصول مورد نظرشان را انتخاب و خریداری میکنند.
کاربری سریع و آسان یا پیچیدگی
بیشتر خریداران B2C به دنبال کاربری ساده و راحت می باشند تا در کمترین زمان به اهداف خود دست یابند اما در فعالیت های B2B افراد به دنبال پیچیدگی و شخصی سازی می باشند تا بتوانند مراحل پیچیده تری را برای کاربران طی کنند .
وضعیت یا شناخت
مشتریان همیشه به دنبال ساده ترین توضیحات در خصوص محصولات و ارائه مزیت های محصول در محتوایی ساده و خلاصه را دارند و معمولا از پیچیدگی و دانستن جزئیات استقبال نمی کنند اما برعکس مشتریان B2B علاقه مند به مفهوم پیچیده با جزئیات هستند و هر چقد ارائه شما از اطلاعات فنی و کامل تری تشکیل شده باشد قطعا مورد پسند بیشتری قرار می گیرد آنها می خواهند بدانند مزایا و معایب کامل محصولات چیست و چه اطلاعاتی را می توانند در اختیار داشته باشند و برای فعالیت های خود مورد استفاده قرار دهند.
تصمیم گیری فردی یا گروهی
در مقابل B2C که غالبا افراد به تنهایی و با تحقیقی کوتاه و در زمان بسیار سریع تصمیم گیری میکنند و سریعا محصول موردنظر را خریداری میکنند در بازاریابی B2B افراد زیادی از سهامداران یک مجموعه تا هیئت مدیره در مورد قرارداد ها تصمیم گیری میکنند.
توضیحات کوتاه یا جامع
خریداران B2C باید به کوتاه ترین توضیحات با اطلاعات کاربردی و سریع در مورد مسائل دسترسی داشته باشند تا بتوانند در تصمیم گیری سریع اقدام کنند اما در خریداران B2B باید توضیحات جامع و کاملی در دست ارائه باشد .
روابط سطحی یا عمیق و مستحکم
روابط با خریداران یا مصرف کنندگان در روابط B2C عمیق و طولانی نیست و اغلب مصرف کنندگان بر اساس رفع نیاز یا احساسات در یک زمان اقدام به خرید کرده و نیازی به ارتباط عمیق با مجموعه نمی باشد همپنین آنها با کسب اطلاعات مختصری می توانند خرید خود را انجام دهند حال آنکه در روابط B2B روابط مستحکم تر بوده و دو طرف بر حسب زمان قرارداد یا تمدید آن مدت زمان بیشتری را باید در ارتباط باشند .
دیدگاه خود را به اشتراک بگذارید