3

مفاهیم ATL، BTL و TTL در بازاریابی و تبلیغات

حتما شما که اکنون می خواهید اطلاعاتی در زمینه های ATL ، BTL و TTL کنید مختصر آشنایی با انواع روش های بازاریابی دیجیتال و دنیای بازاریابی دارید و یا اینکه از متخصصین این حوزه هستید گاهی هم پیش می آید که صاحبان کسب و کار برای درک بهتر مفاهیم ارائه شده از طرف مدیر کسب و کار یا بازاریاب خود به این متون مراجعه می کنند تا بتوانند اطلاعات جامعی در مورد اقدامات کارمندان و رشد کارهای خود بیابند .

بهرحال ما اینجام هستیم تا شما را با مفاهیم ATL، BTL و TTL در بازاریابی و تبلیغات آشنا کنیم و اطلاعات کاملی در این زمینه را در اختیار شما قرار دهیم .

گاهی پیش می آید در دنیای دیجیتال و هم چنین بازاریابی از اصطلاحاتی استفاده می شود که افراد عادی از درک آن عاجزند عبارتهایی همچون BTL ، TTL و ATL نیز از این دسته اند که آی تینگ قصد دارد به طور کامل هر کدام از این موارد و مزایا و معایب آنها را در اختیار شما قرار دهد .

روش تبلیغات (ABOVE THE LINE ADVERTISING)  ATL

در اصطلاح و معنای لغوی به ATL بالای خط می گویند که در رسانه های کثیر الانتشار و شبکه هایی که اکثریت جامعه از آن استفاده می کنند انجام می شود در این روش در وافع تمام جامعه موجود در نظر گرفته می شود تا جامعه هدف مورد نظر از بین آن برای کسب و کار و خدمات در نظر گرفته شده یافت شود از جمله این رسانه های جمعی : تلویزیون ، رادیو ، روزنامه های کثیر الانتشار ، مجله و غیره می باشد .

در ابتدا همه افراد از رادیو در محل زندگی و محل کار به مقدار قابل توجهی استفاده می کردند به گونه ای که بیشتر تبلیغات حوزه ATL در این رسانه جمعی ینی رادیو انجام می شد شاید فکر کنید اکنون با افزایش رسانه های الکترونیکی استفاده از رادیو به حداقل مقدار خود رسیده است که باید بگوییم هنوز هم افراد زیادی در هنگام رانندگی و فعالیت های روزمره خود از رادیو استفاده می کنند پس ن تنها از اعتبار تبلیغات در آن کاسته نشده بلکه می تواند نتایج بسیار موثری را به خصوص برای کسب و کار های کوچک و نوپا ایجاد کند.

تلویزیون بزرگترین رسانه جمعی حال حاضر است که البته هزینه تبلیغات در آن بیشتر از رادیو است اما با میانگین آمار روزانه که افراد 3 تا 4 ساعت از زمان خود را صرف تماشای تلویزیون می کنند این تبلیغات اگر با کمک ایده های نو انجام شود می تواند نتایج خوبی را در برند سازی و یافتن مشتریان شما داشته باشد .

روزنامه ها و مجلات از دیرباز دنبال کنندگان بسیاری داشته که هر کدام به گونه ای از این رسانه و مطالعه آن لذت می برند هر چقدر محتوای این مجلات جذاب تر و پر چالش تر باشد قطعا مخاطبین بیشتری دارد . اما مهم ترین نکته ای که برای تبلیغات در روزنامه ها و مجلات باید در نظر داشته باشید این است که این رسانه های ارتباطی در حوزه و موضوعات گوناگونی فعالیت دارد که برای بازخورد صحیح باید در حوزه مرتبط به کسب و کار خودتان از آنها استفاده کنید .

از دیگر موارد بازاریابی ATL بلیبوردهای سطح شهر است که در معرض دید افراد بسیار یادی قرار می گیرد همچنین تراکت هایی که در مکان های پر رفت و آمد ثبت می شود .

مزایا و معایب روش تبلیغات ATL

از مزایای این روش می توان به تمرکز هوش و حواس بیننده و شنونده هنگام استفاده از این رسانه ها اشاره کرد که در این زمان می تواند تاثیر بسیاری زیادی در تصمیم گیری شنونده و یا حداقل در ذهن ماندن او شود اما در رسانه های دیگر ممکن است از میزان ای توجه کاسته شود همچنین از دیگر مزایای روش تبلیغاتی ATL  برندسازی برای کسب و کار ها و آگاهی عمومی از نوع فعالیت و برند این کسب و کار است که تا مدتها در ذهن مخاطب می ماند .

از معایب روش تبلیغاتی ATL نیز می توان به هزینه بالای آن نسبت به سایر روش های بازاریابی اشاره کرد همچنین نرخ بازگشت سرمایه و جذب مخاطب در این روش قابل محاسبه نیست و باید تا نتایج نهایی صبر کنید همچنین با پدید امدن شبکه های اجتماعی و راههای جدید استقاده از این رسانه ها کمی تامل برانگیز و حرکتی پر ریسک می باشد زیرا که توجه در شبکه های اجتماعی به حداکثر مقدار خود رسیده است .

روش تبلیغات (BELOW THE LINE ADVERTISING)  BTL

تبلیغات BTL در معنای لغوی خود به معنای زیر خط می باشد که این تبلیغات به منظور تبلیغ برای جتمعه هدف مستقیم انجام می شود و به طور مستقیم بهترین جامعه ممکن برای پدید مشتریان را در نظر می گیرد . روش بازاریابی BTL در رسانه هایی به جز رادیو ، تلویزیون ، مجلات و غیره می باشد و بیشترین تمرکز مدیران کسب و کار و افراد فعال در حوزه بازاریابی در این زمینه مربوط به برند سازی و شناخت مشتریان از برند ها می باشد .از نمونه روش های تبلیغات BTL  می توان به ایمیل مارکتینگ ، تبلیغات ملک به ملک ، شبکه های اجتماعی ، کاتالوگ و بروشور و غیره اشاره کرد .

در تبلیغات که به روش ایمیل مارکتینگ صورت می گیرد هزینه بسیار کمتری نسبت به کمپین های تبلیغاتی ATL  صرف می شود که در این حالت می توانید با ارتباط از طریق ایمیل و ارسال پیام های تبلیغاتی مهیج مخاطبین خود را در جهت کلیک بر روی سایت شما و خرید محصولات و خدمات خود ترغیب کنید همچنین در این روش می توانید مستقیما لینک لندینگ پیج با صفحه فرود را در پیام خود قرار دهید . از دیگر مزایای ایمیل مارکتینگ دریافت نرخ تبدیل و بازخورد با ابزارهای ساده ارزیابی می باشد امروزه کسب و کار های زیادی برای تبلیغات خود از این روش ها استفاده می کنند .

به استفاده از بازاریاب های حضوری جهت مراجعه به درب خانه ها و یا مغازه ها جهت تبلیغات در راستای فروش محصولات شما بازاریابی ملک به ملک گفته می شود که به طور مستقیم با مشتریان در ارتباط است . این روش از سالهای دور مورد استفاده صاحبان کسب و کار ها بوده است .

از موثر ترین روش های تبلیغاتی  BTL می توان به تبلیغات در رسانه های و شبکه های اجتماعی همچون فیسبوک، اینستاگرام، توییتر، لینکدین و… اشاره کرد که مستقیما جامعه هدف را جذب و بازخورد بسیار موثری دارد .

کاتالوک، کارت ویزیت، بروشور از دیگر ابزار های بازاریابی در روش BTL است که در این روش با چاپ موارد ذکر شده و در اختیار دیگران قرار دادن آنها باعث جذب مشتری می شوند .

کیوسک های تبلیغاتی ، بازاریابی تلفنی نیز از دیگر انواع بازاریابی BTL می باشد .

مزایا و معایب روش تبلیغاتی BTL

هدفمند تر بودن تبلیغات در روش BTL به گونه ای که شما به راحتی می توانید نرخ تبدیل را در این موارد محاسبه و هدف یابی کنید از دیگر مزایای BTL می توان به ارتباط مستقیم با مشتریان جامعه هدف اشاره کرد که باعث طولانی تر شدن روابط و همچنین افزایش مشتری های وفادار می شود .در اناع روش های تبلیغاتی BTL قابلیت اندازه گیری نرخ تبدیل و محاسبه حدودی نتیجه امکان پذیر است که این مورد می تواند باعث آسودگی خیال مدیران و صاحبان کسب و کار ها نیز شود .

از معایب این روش بازاریابی یا تبلیغات این است که باید کارمندان حرفه ای و آموزش دیده ای داشته باشید تا بتوانند در بازاریابی های مستقیم تاثیر گذار باشند و با مشتریان شما با هر فرهنگ تاثیر بگذارند و در جهت اهداف سازمان پیش ببرند که آموزش این موارد نیز مستلزم صرف هزینه می باشد.

روش تبلیغات (THROUGH THE LINE ADVERTISING) TTL

روش تبلیغاتی TTL که در واقع معنای لغوی آن میان خطی می باشد در دنیای بازاریابی و تبلیغات به تبلیغات میان خطی گفته می شود به گونه ای که از ترکیب روش های تبلیغاتی ATL و BTL  این روش تبلیغاتی حاصل می شود زیرا که امروزه با پیشرفت های تکنولوژی و افزایش راههای ارتباطی و رسانه های اجتماعی هم برند سازی و هم در نظر گرفتن نرخ تبدیل برای تمامی کسب و کار ها حائز اهمیت است بنابراین باید از هر دو روش های تبلیغاتی استفاده شود .

در این مطلب سعی کردیم شما را با انواع روش های تبلیغاتی ATL ، BTL و TTL آشنا کنیم تا با آگاهی بیشتر بهترین روش های تبلیغاتی را برای کسب و کار خود در نظر گیرید .

برچسب‌ها: بدون برچسب

دیدگاه خود را به اشتراک بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمت‌های مورد نیاز علامت گذاری شده‌اند *