مدیریت کسب و کار
شاید در نگاه اول مدیریت کسب و کار یا همان business process management ساده ترین و بی دغدغه ترین بخش در هر مجموعه و سازمانی به نظر برسد اما در اصل موضوع مدیریت کسب و کار از مهم ترین شاخه های هر مجموعه ، استارتاپ ، شرکت و غیره می باشد که باید تمامی فعالیت ها و عملکردهای تحت پوشش را که در ادامه به آنها می پردازیم به دقت برنامه ریزی و اصلاح کند.
مدیریت کسب و کار برای تجزیه و تحلیل ، سازماندهی و برنامه ریزی بخش های مختلف یک مجموعه به کار می رود که در جهت افزایش عملکرد و بهره وری آن مجموعه گام برمیدارد . مدیران کسب و کار در سطوح مختلفی از جمله آموزش به کارمندان جدید و افزایش بهره وری و عملکرد کارمندان قبلی و رفع دغدغه های سازمانی فعالیت می کنند در واقع هدف اصلی بر این است که با اتکا به منابع و امکانات موجود حداکثر برداشت و بهره وری از کارها را به ثمر نشانیم . مدیریت کسب و کار می تواند از یک مدیر برای یک مجموعه کوچک تا چندین مدیر برای شرکت های بزرگ و جهانی وجود داشته باشد که در نهایت با بررسی عملکرد و بهبود بخش های مختلف سعی در ارتقا سیستم و بهره گیری بیشتر از منابع دارند .
مدیریت کسب و کار
فرق نمی کند شما یک کسب و کار کوچک داشته باشید یا بیزینسی بزرگ و برند در هر صورت مدیر کسب و کار می تواند در جهت رشد و ارتقای فعالیت شما بسیار موثر باشد گاهی برخی از کارفرمایان تصور می کنند پرداخت هزینه برای مدیریت کسب و کار کاری بیهوده بوده و باعث می شود مبلغ هنگفتی را از دست بدهند در صورتی که یک مدیر کسب و کار به راحتی می تواند با استفاده از منابع محدود و برنامه ریزی علاوه بر صرفه جویی در هزینه ها کسب و کار شما را ارتقا ببخشد . مدیریت کسب و کار با تحلیل و بررسی وضعیت فعلی و اطلاع از فرایند ها و داده های هر بخش برنامه ریزی در جهت ارتقا سازمان و تبدیل به سازمانی کارآمد گام بر می دارد .
مدیران کسب و کار در چه زمینه هایی فعالیت می کنند ؟
- مدیریت :
دانش و مهارتهای مدیریتی از مهم ترین ویژگی های یک مدیر خوب است که می خواهد در جهت رشد و ارتقا گام بردارد و بهره گیری از مشاور یا مدیر کسب و کار برای یادگیری دانش مدیریتی بسیار حائز اهمیت است و می تواند کمک بسیار زیادی به شما در انجام امور مدیریت داشته باشد .
- تولید :
هر کسب و کار نیاز به ارائه خدمات یا محصولاتی به مشتریان خود می باشد که این محصولات و خدمات در بستر مجموعه تولید و فراوری می شود که در این زمینه مشاور کسب و کار با بررسی مراحل و روشهای تولید می تواند در بهبود و نتایج حاصل از آن بسیار موثر باشد .
- دیجیتال :
دیجیتال و آی تی دو حوزه غیر قابل انکار برای رشد کسب و کار در دنیای امروز است و اتکا به فردی توانمند در این زمینه می تواند نتایج بسیار خوبی را عاید شما و کسب و کارتان بکند. مشاور کسب و کار از آخرین فرایندهای حوزه دیجیتال مطلع بوده و کسب و کار شما را در این حوزه به برترین جهت سوق می دهد .
- منابع انسانی :
حتما می دانید که این کارمندان یک سازمان هستند که با فعالیت های موثر خود می توانند سازمان را در جهت رشد هدایت کنند اما انتخاب این کارمندان که تواناییهای مورد نیاز برای سمت های شغلی متفاوت را داشته باشند بسیار حائز اهمیت است . و مشاور کسب و کار در این زمینه نیز به کمک مدیر مجموعه بهترین اشخاص را انتخاب می کنند .
- بازاریابی:
تا زمانی که خدمات و محصولات شما به درستی برای مشتریان ارائه و معرفی نگردد پس فروش یا همکاری نخواهید داشت در این زمینه بازاریابی به کمک کسب و کار ها آمده است تا به درستی بازار هدف برای هر کسب و کاری را جذب کنند . بازاریابی و تعیین استراتژی دقیق این عمل از مهم ترین کارهای مشاور کسب و کار است .
- مشاوره مالی:
بی شک امورمالی هر سازمان و مجموعه ای از مهم ترین قسمتهای آن مجموعه است زیرا که ممکن است با اشتباهی کوچک در این زمینه تمامی زحمات و اهداف کار به هدر رود به همین دلیل مشاور کسب و کار می تواند ارزیابی درست و اطلاعات خوبی در زمینه مالی به سازمان ارائه دهد .
- برندینگ:
ایجاد برند و برندینگ از مهم ترین اهداف یک سازمان نوپا یا متوسط است همچنین برندهای بزرگ نیز باید هر روزه تلاش کنند تا نام برند در ذهن افراد بسیاری جایگیری شود ، مشاور کسب و کار در این زمینه نیز می تواند با ارائه راهکارهایی استاندارد مراحل این برند سازی را به بهترین نحو شکل دهد .
مزایای مدیریت کسب و کار
برگشت یا همان بازده هزینه ، افزایش بهره برداری ، جلب رضایت مشتریان و کارمندان سازمان ، استراتژی مدیریت سازمانی قوی تر و غیره از جمله مزایای داشتن مدیریت کسب و کار می باشد . در هر سازمانی با ارائه روشهای مدرن و همچنین کم کردن تلاش های مازاد از صرف هزینه مازاد جلوگیری کرد و باعث صرفه جویی در هزینه ها و افزایش بهره وری شد در این مسیر همچنین زمان کارمندان مدیریت شده و با حل مشکلات کوچک آنها را از صرف وقت برای کارهای بیهوده جلوگیری می شود تا کارهای مهم تر در جهت رشد مجموعه انجام شود .